torsdag 20 januari 2011

SMART

Ja inte jag då...lr det oxå förstås ;) utan att ÄTA efter SMART-modellen! 
Du kommer spara pengar, få bättre hälsa o bidra till en bättre miljö. Hur då?

Jo såhär: Minska på utrymmesvarorna, alltså det vi inte behöver så som läsk, godis, chips osv. Tänk antingen eller, inte både och. Tex chips. Inte chokladkaka oxå. 
Idag är vårat intag av utrymmesvaror 40% av den dagliga kosten. Med SMART är du nere i 20%


Välj grönsaker efter säsong. På vintern är det bättre att välja svenska morötter än långväga tomater som dessutom kräver mer energi i o med växthusodling osv. O ät 500 gram frukt o grönt om dan! Såklart närproducerat o ekologiskt.


Det finns flera jättebra förslag på SMARTa val. Vill du läsa mer hittar du information här:
http://www.folkhalsoguiden.se/Informationsmaterial.aspx?id=1068

I genomsnitt kostar maten ca 25 000 kr per person o år. Med SMART-modellen blir summan istället ca 20 000 kr.  Så trots lite dyrare ekologiska varor så sparar du in pengar genom att minska på utrymmesvarorna. 
Du sparar alltså 5000 kr per år! Tänk va roligt du kunde ha för dem pengarna! :)

Dessutom blir din hälsa bättre. Med minskad mängd utrymmesvaror minskar oxå risken för övervikt.  Den ökade mängden grönsaker gör att levern lättare kan rena oss från gifter = mindre risk för cancer. 
O vi blir piggare!! Vi kommer även orka det roliga :)

O till råga på allt är du snäll mot miljön. Luften blir friskare tack vare minskade transporter. Med mera, med mera...




 Gör som jag o käka en morot! :) Men akta dig så du inte blir rödhårig ;) om det inte var meningen förstås :D

 Jag tror iofs att denhär var boven i mitt hår hehe...bleka mörkt hår går inte på en gång inte...lr två heller för den delen... ;)
Imorn åker jag med mitt oranga hår ner till Växjö o redovisar med min grupp om just det ni precis läste o lite till! :)

kjam kjam Lina

2 kommentarer:

  1. Haha, det verkar så :) Hoppas håret blir bra:) Kram

    SvaraRadera
  2. Lycka till med redovisningen, önskar att jag hade kunnat vara med :)

    SvaraRadera