lördag 14 april 2012

bakexpriment

Idag har jag testat att baka cocostoppar som jag hittade på Heidi:s sida. 
De blev jättegoda. Idag valde jag att ha smält mörk choklad på eftersom det är lördag och allt. 
Men jag tror nog att de är godare utan. För chokladsmaken tar över för mycket.


Recept:


4äggvitor
1dl vaniljprotein
1/2dl sötningsmedel
rivet skal av 1/2 citron
1tsk bakpulver (det glömde jag visst idag men det gick ju bra ändå)
1påse kokos


Vispa vitorna till skum, blanda ihop resten och blanda sen i skummet. Gör små eller stora toppar. Grädda i ugn 175grader ca 20min.

Sen testade jag proteinostkaka som söta Matilda hade recept på. Den har jag dock inte smakat än för jag läste på Emmas sida att hon tyckte den var ännu godare dagen efter. Så den står nu i kylskåpet och gottar till sig.

Recept:

180g äggvitor (ca 6st)
100g hela ägg (ca 2st)
600g keso 4% (jag tog minikeso)
50g proteinpulver (vanilj)
2msk sötningsströ

Blanda allt utan äggvitorna.
Vispa sen äggvitorna till skum, vänd ner i smeten Häll i smord form grädda i 175grader ca 20min


Och sen testade jag Anna Skippers "unna mig bollar"
De var godare än jag trodde faktiskt. Och gav bra med energi :)

Recept:

1dl malda mandlar
1dl malda valnötter
2dl blötlagda dadlar
2dl blötlagda katrinplommon
1,5dl kokosflingor
1tsk kanel (det glömde jag) ;)

Mal eller hacka nötterna, mixa ner resten. Lite i taget. Forma sen bollar och rulla i kokos.


Låt det smaka!!!
Har du vägarna förbi kan du komma och provsmaka :) Har massor kvar.



4 kommentarer:

  1. Jag gillar verkligen den här grejen med att baka på proteinpulver! Inget jag testat själv ännu men snart så. :)

    SvaraRadera
  2. Tycker jag absolut att du ska testa :)

    Annelise: mmm det var gott :)

    SvaraRadera
  3. Åh vad många goda recept. Måste jag testa. De där cocostopparna och bollarna speciellt :)

    SvaraRadera